Domene og e-post

For at en webside skal virke, trengs både et domenenavn og lagringsplass til websiden. Teksten nedenfor forklarer forskjellen mellom domenenavn og lagringsplass, og gir svar på hva Digiaid tilbyr og hva du som kunde må gjøre før en ny webside skal kunne lanseres.


Domenenavn

Domenenavnet er websidens "adresse", altså det du må skrive for å komme til riktig webside. Domenenavnet kan for eksempel være www.mittdomene.no. Domenenavn omtales ofte som "domene".

 

Domenet kan være registrert hos en hvilken som helst leverandør, for eksempel Webhuset, Domeneshop eller andre. Domeneleverandøren vil sørge for at domenet virker, og at du kan ha e-postadresser, for eksempel mittnavn@mittdomene.no. Vi i Digiaid kan være behjelpelig med oppsett av de e-postadressene du har behov for.


Lagringsplass - "hosting"

Websiden må lagres ("hostes") på en driftssikker datamaskin som er tilknyttet internett døgnet rundt hele året, og denne datamaskinen kalles ofte "webserver" eller "webhotell". Digiaid har egen lagringsplass til våre kunder, så dette trenger du ikke kjøpe fra domeneleverandøren.


Lansering av ny webside

For at folk skal få opp riktig webside når de åpner et domene, må domenet og webserveren kobles sammen. Hvis du allerede har et domene, må Digiaid enten få direkte tilgang til innstillingene for domenet, i form av en webadresse, et brukernavn og et passord, eller få vite hvem vi skal kontakte for at de nødvendige endringene skal bli utført. Lansering av ny webside skjer først når disse endringene er gjort.

Hvis du har et domene fra før, men ikke vet hvor du skal finne brukernavn og passord som vi kan bruke for å lansere nettsiden, kan du kontakte din forrige websideleverandør og sjekke om de har opplysningene. Det vi helt konkret trenger tilgang til, er å endre "DNS-pekerne" for domenet.

Hvis du ikke har et domenenavn fra før, kan vi hjelpe deg med registrering. Vi anbefaler domeneleverandøren Webhuset, som har lang erfaring og et solid rykte.


Flytting av domene

Hvis du av en eller annen grunn er misfornøyd med din domeneleverandør, kan vi være behjelpelig med å flytte domenet til en annen leverandør. Følgende må gjøres:

  • Den nye domeneleverandøren må kontaktes, og de vil ta seg av selve flytteprosessen.
  • Den gamle domeneleverandøren må sannsynligvis oppgi en autentiseringskode for at domenet skal kunne flyttes, og dette må gjøres gjennom deg som kunde for å sikre at du er den rettmessige eieren av domenet.
  • Eventuelle e-postadresser må opprettes på nytt, og det medfører som oftest nye brukernavn og passord til eksisterende e-postadresser. Vi skaffer alle brukernavn og passord slik at de kan bli videreformidlet til eierne av adressene.
  • Flytteprosessen kan i de fleste tilfeller gjennomføres så smidig at både webside og e-postadresser er tilgjengelige gjennom hele flyttingen.

 

Digiaid kan ta seg av all dialog som omhandler det rent tekniske ved flyttingen.